Første gang jeg ser Henrik Ruben Genz, går han rundt og filmer på modeshows modellerne i Kolding. Året må være 1988. Han har et utroligt lille kamera synes jeg. Det er svært for mig at forstå at det kan blive godt, med sådan et lille kamera. Men beklædnings-pigerne fra Kunsthåndværkerskolen har stor tiltro til ham.

Året efter filmer og klipper jeg sammen med ham, da han foreviger endnu et af Kunsthåndværker skolens modeshows. Catwalk 89. Mens vi klipper filmen på Rømø, går vi en tur langs stranden, uden at skulle et sted hen. Det forvirrer mig; Henrik er tilfreds med blot at gå. Han lærer de tricks fra sig, som han på egen hånd har opdaget på Nørremarks Bibliotekets videoværksted. Og han åbner, uden jeg ved det, mit øje for dokumentarfilmen.

Billederne her stammer fra et videomateriale optaget i januar 1998. Jeg er lige begyndt på Filmskolen, og Genz har en eller anden slags krise i manuskriptet. Vi har aftalt at jeg filmer ham, mens han maler portrætter i et gammelt butikslokale i Ryesgade. 

Hovedscenen i materialet er der hvor portrættet af Morten Kauffman ryger på gulvet, og oliemalingen krakelerer. “Satan, satan..for satan..oooh”. Med lynhurtige bevægelser, shellak, linolie, ængstelse, inderlige ønsker og en stor koncentration lykkes det Genz at få billedets krakkelering til på magisk vis at hæfte sig til de mange gamle lag der ligger nedenunder Kaufman.

Der er en serie af gamle billeder under Kaufmann, tilbage fra Koldingtiden. Og nu vil de ikke længere holde fast i lærredet. Genz’s metode er at male ovenpå de gamle lag og historier, det tilbyder ham tilsyneladende et tilfredsstillende liv inde bagved de nye lag. Men han slås også med dem, alle de gamle lag. Kolleger, kærester, stilleben.

Genz ved maleri af Morten Kaufmann

Scenen har en sær magi, der kigger ind i Genz’ mange lag. Den forstår denne særlige sparsommelighed, der aldrig smider noget væk, der kunne rumme værdi eller mulighed. Den forstår ængsteligheden for at miste, og den skaberkraft og virtuositet den kan bringe. Billedet hvor Genz sidder på knæ foran maleriet er fra denne scene.

Kolleger og venner dukker op ind imellem malerarbejdet i Ryesgade. Mens jeg på daglig basis følger portætterne. Der snakkes om de andre som de kender. Jeg ville ønske jeg kunne huske hvad de talte om. Dengang tænkte jeg at der var for meget sladder til at jeg måtte vise de scener.

 

 

Genz med Ole C Madsen og Paprika Steen

Billedet med Paprika Steen og Ole Christian Madsen er fra et af disse møder i atelieret. Venner og kolleger som Jesper Asholt, Bo Tengberg, Bo Erhardt, Morten Kaufman kommer også forbi.

Over for atelieret ligger en kinesisk grillbar. Genz følger med i livet derovre. Ikke så lang tid efter udkommer Genz og Fupz med Kinamand.

Genz ser ud af et vindue.

 

 

Genz i lænestol / Kaufman i lænestol

Billederne her er framegrabs fra videomaterialet fra 1998, og findes sandsynligvis fordi de er produceret til en ansøgning af en eller anden art.

Videobåndene med Genz lå i en aflang sort kasse med messinghåndag. Der var også optagelser fra køreture. Fra Sommerhuse. Omdrejningspunktet var som regel en krise i manuskriptet. En blanding af DV bånd og Hi-8 bånd.